Останні новини

Новина

Поліпшення доступу до охорони здоров'я: чи можливо це в Україні?

Протягом багатьох років система охорони здоров'я залишалася однією з найменш реформованих в Україні. Якість охорони здоров'я погіршувалась, і система загрузла в корупції і неофіційних платежах. Українці часто скаржаться на вартість медичних послуг і ліків.

 

Після довгих дебатів у 2017 році були прийняті закони про початок реформи охорони здоров'я, а перші зміни почалися в 2018 році. Затверджене законодавство змінює принципи надання медичної допомоги і принципи фінансування. Відповідно до реформи, структура надання медичної допомоги буде змінюватися в залежності від того, яка кількість медичних послуг надаватиметься на первинному рівні. Лікар первинного рівня буде відповідати за профілактичні заходи, а також за ранню діагностику, яка, як очікується, забезпечить краще здоров'я населення.

 

Реформа почнеться на первинному рівні системи охорони здоров'я в 2018 році, а зміни на вторинному рівні повинні початися в 2020 році. Важливим елементом реформи охорони здоров'я є фінансування охорони здоров'я. Уряд перейшов від фінансування інфраструктури охорони здоров'я до фінансування охорони здоров'я. Розподіл фінансування також буде змінено. В даний час медичні установи фінансуються місцевою владою, але велика частина коштів надходить з централізовано розподілених медичних субсидій.


Перехід до нового підходу до фінансування охорони здоров'я вимагає також впровадження електронної системи медичних даних eHealth. Він був запущений в 2017 році і буде розвиватися протягом наступних кількох років. В даний час основна увага приділяється первинної медичної допомоги. Лікарі початкового рівня повинні будуть реєструвати своїх пацієнтів в системі. В майбутньому електронна система буде містити всю медичну інформацію про кожну людину, що, як очікується, підвищить якість лікування, призначеного пацієнтові. Система також підвищить прозорість фінансування медичних установ, оскільки буде реєструвати відвідування пацієнтів лікарями.


З 2020 року Верховна Рада встановить бюджетний гарантований мінімальний пакет медичних послуг в рамках бюджетного процесу. Це, безумовно, буде охоплювати первинну медико-санітарну допомогу (включаючи кілька необхідних аналізів, вакцинацію) і невідкладну допомогу. Медичне обслуговування на вторинному рівні буде покриватися за рахунок бюджетного фінансування лише в тому випадку, якщо його головний лікар направить пацієнта до відповідних медичних фахівців.


Плани щодо реформи охорони здоров'я дуже надихають. Однак існує багато ризиків для реалізації реформи. Реальне здійснення реформи багато в чому залежить від волі і підтримки реформи з боку місцевої влади і керівників медичних установ. Зокрема, рішення про автономізацію медичних установ залежить від них. Місцева влада також повинні нести фінансову відповідальність і виділяти більше коштів на охорону здоров'я. Інший ризик пов'язаний з можливими затримками в створенні NHSU, який стане основним гравцем в реформованій охороні здоров'я в Україні. Крім того, в систему повинні бути включені чіткі антикорупційні процедури, так як NHSU буде ключовою одиницею витрат в системі охорони здоров'я.

 


Маріна ЗАПАРАНЧУК

студентка, політолог,

НПУ імені М.П. Драгоманова

880
2019-12-23

Додати коментар